Landauer wit
Een Landauer is een koets waarvan het bovengedeelte bestaat uit twee neerklapbare leren kappen. Het raam kan in de deur worden weggeschoven en de raamstijlen zijn inklapbaar waardoor er een open koets ontstaat. Dit type koets werd voor het eerste gezien bij de Duitse stad Landau, vandaar de benaming.
De Engelse Lord Shelburn liet een Landauer maken met een verlaagde deurpartij, waardoor de instap makkelijker werd. Dit wordt ook wel het zakmodel genoemd.
Deze Landauer is gebouwd door de firma Ingenhoes uit De Bilt. De Landauer kan zowel open als gesloten kan worden gereden. In 2011 hebben wij dit van oorsprong blauw zwarte rijtuig volledig roomwit laten restaureren. Net ‘nieuw’ in de collectie, maar nu al een veel geboekte trouwkoets!
Landaulette / Glaslandauer
De Landaulette vindt zijn oorsprong bij de Landauer. In feite houdt dit rijtuig midden tussen een Coupé en een Landauer met het model van de Landauer en de wielbasis van de Coupé. Vaak heeft de Landaulette, ook wel Glaslandauer genoemd, een neerklapbare leren achterkap en een vast voorstuk met glas.
Deze van oorsprong blauwe Landaulette is begin 1900 gebouwd door de firma C.A. Teulings uit Den Bosch hebben wij in 2010 in het roomwit laten restaureren. De koets is bekleed met roomwit leer en is geschikt voor vier personen. Daarmee is het een van onze meest populaire trouwkoetsen.
Landauer
Een Landauer is een koets waarvan het bovengedeelte bestaat uit twee neerklapbare leren kappen. Het raam kan in de deur worden weggeschoven en de raamstijlen zijn inklapbaar waardoor er een open koets ontstaat. Dit type koets werd voor het eerste gezien bij de Duitse stad Landau, vandaar de benaming.
De Engelse Lord Shelburn liet een Landauer maken met een verlaagde deurpartij, waardoor de instap makkelijker werd. Dit wordt ook wel het zakmodel genoemd. Twee van onze Landauers zijn blauw zwart, één met een gele bies, de andere met een oranje bies. De andere hebben wij laten restaureren en is nu één van onze roomwitte trouwkoetsen.
Twee Landauers zijn gebouwd door de firma Ingenhoes uit De Bilt en één door de firma Hermans uit Den Haag. De Landauer biedt plaats aan 4 personen en is een koets die makkelijk inzetbaar is voor verschillende activiteiten, mede door het feit dat de koets zowel open als gesloten kan worden gereden.
Calèche
Dit exclusieve galarijtuig stamt uit het midden van de 18de eeuw. Het verhaal is dat deze koets vernoemd is naar een modieuze dameshoed, genaamd Calèche. De koets heeft een halve, inklapbare leren kap. Tot 1820 hing de kast enkel in C-veren met leren riemen, waarna de ellips veren werden toegevoegd. Onder de bok bevindt zich een opgerold leren voetenkleed dat bedoeld is als bescherming tegen plotseling opkomende regenbuien.
Aanvankelijk werd dit rijtuig door zowel de eigenaar als de knecht gereden, maar na 1850 werd de Calèche alleen nog door een dienst-koetsier uitgebracht met een twee-, vier- of zesspan paarden. De Calèche (bij vier- of zesspan) werd ook veel met een postiljon – met koetsier en een postiljon op het linker voorpaard -, of à la Daumont - zonder koetsier, met twee postiljons op de linkerpaarden - gereden .
In Nederland bestaan er nog maar een aantal Calèches in deze staat. Deze rood zwarte Calèche is gebouwd door de Parijse koetsenbouwer Binder voor de familie Van Loon in Amsterdam. Het is één van onze meest exclusieve open trouwkoetsen en biedt plaats aan 2 tot 4 personen.
Sociable
De Sociable is een galarijtuig dat rond 1850 gebouwd is en veel gelijkenis met de Calèche vertoont. De bovenbouw is voorzien van een opvouwbare kap. De bak hangt in leren riemen welke bevestigd zijn aan C-veren die op hun beurt weer verbonden zijn aan elliptische veren. De Sociable werd meestal met twee paarden gereden maar kan ook, net als de Calèche, (bij vier- of zesspan) met een postiljon of à la Daumont worden gereden.
Onze blauw met riet ingelegde Sociable met ivoren biezen en zwart leren bekleding is gebouwd door de firma Peters uit Londen en biedt plaats aan 2 tot 4 personen. Naar verluidt is dit exemplaar in het bezit geweest van het Engels Koningshuis.
Dit is een van onze meest populaire open trouwkoetsen.
Driekwart Coupé
Deze Coupé stamt uit begin 1800 en werd in 1835 op de wereldtentoonstelling in Parijs bekroond met de eerste prijs. De benaming driekwart Coupé houdt in dat voorin een smal bankje zit waarop twee kleinere kinderen kunnen zitten. Vrijwel elke Coupé heeft een fluitje, meestal aangebracht boven de voorruit. Door op een rubberen balletje te drukken kon men de koetsier een seintje geven.
De Coupé bestaat in meerdere vormen. Het herenrijtuig is herkenbaar aan het gekante raam en de asbak in de koets. Onze Coupé is uitgerust met een rond raam, een spiegel en een vaasje; een echt luxe damesrijtuig. Het is van oorsprong een rijtuig dat werd gebruikt voor visites en theaterbezoek. Deze rood zwarte driekwart Coupé is gebouwd door de firma Hermans uit Den Haag en is een populaire gesloten trouwkoets.
Het rijtuig biedt plaats aan 2 volwassenen en eventueel 2 (bruids)kindjes.
Victoria
Dit rijtuig dankt zijn naam aan Queen Victoria die een duidelijke voorkeur voor dit rijtuig had, mede door de lage instap. Sommige waren uitgerust met een afneembare bok, waardoor de dame zelf de paarden kon mennen. Het verhaal gaat namelijk dat Queen Victoria graag zelf reed. De Victoria was een van de eerste rijtuigen en wordt voornamelijk bij mooi weer gebruikt voor theevisites en uitstapjes.
Onze donkerrode Victoria heeft rode bekleding en is gebouwd in de Verenigde Staten. Het is één van onze meest populaire tweepersoons trouwkoetsen.
Vigilante / Glasberliner
In de grotere privéstallen in Nederland was de Vigilante populair omdat het hele gezin dan in één rijtuig kon zitten. De koets werd alleen gebruikt bij bijzondere gelegenheden, zoals een bruiloft of een begrafenis, of een concert. Oorspronkelijk waren om reden van privacy de panelen naast de banken dicht. Toen deze rijtuigen werden verkocht aan Stalhouders werden de panelen vaak vervangen door glazen ramen. De naam Vigilante is afkomstig van een grote maat Huurkoets, oftewel een taxi.
Deze blauw zwarte Vigilante met een gele bies en rondom voorzien van glas werd gebouwd door de firma Hansen uit Den Haag en biedt plaats aan 4 personen.
James Goold Drawing-Room Coach
Een Drawing-Room was de benaming van de grote salon van een huis. Deze salon werd meestal door middel van twee schuifdeuren van de voorkamer of de wachtkamer gescheiden.
In 1876 exposeert de bekende rijtuigbouwer James Goold uit Albany een koets waarvan de vier zijpanelen voor de helft uit glazen ramen bestaan en bovendien kunnen worden weggeschoven achter de vaste delen. Het is niet bekend hoeveel van deze koetsen er werden gemaakt, maar het is zeer waarschijnlijk dat dit rijtuig het enige overgebleven exemplaar uit die tijd is. Het is daarmee dus een uiterst zeldzaam rijtuig. Deze groen zwarte Amerikaanse reiswagen met groene bekleding biedt plaats aan 4 personen.
Kleine Omnibus
De Omnibus is een ontwerp uit 1825 van een hotelhouder uit Richebourg, Frankrijk. Deze rijtuigen hebben achter de koetsiersbok een gesloten kast met banken langs de zijkant. Nadat deze in Parijs werd gebruikt voor publiek transport, volgden ook Londen en andere Europese steden.
Om de capaciteit van de bussen te vergroten werden banken op het dak en laddertjes aan de achterzijde gemonteerd. Deze werden al snel vervangen door de draaitrap. Het is daarmee de voorloper van de bekende dubbeldekkerbus. Stalhouders volgden het voorbeeld door met lange Omnibussen te gaan rijden met grote gezelschappen. Rijtuigfabrikanten leverden de Omnibus in elke wenselijke maat.
Onze zwart blauwe kleine Omnibus met rode bekleding is gebouwd door de firma Van Beurden uit Den Haag en biedt plaats aan 8 personen.
Grote Omnibus / Stalhouders Omnibus
De Omnibus is een ontwerp uit 1825 van een hotelhouder uit Richebourg, Frankrijk. Deze rijtuigen hebben achter de koetsiersbok een gesloten kast met banken langs de zijkant. Nadat deze in Parijs werd gebruikt voor publiek transport, volgden ook Londen en andere Europese steden.
Om de capaciteit van de bussen te vergroten werden banken op het dak en laddertjes aan de achterzijde gemonteerd. Deze werden al snel vervangen door de draaitrap. Het is daarmee de voorloper van de bekende dubbeldekkerbus. Stalhouders volgden het voorbeeld door met lange Omnibussen te gaan rijden met grote gezelschappen. Rijtuigfabrikanten leverden de Omnibus in elke wenselijke maat. Onze zwart blauwe grote Omnibus met blauwe bekleding is gebouwd door de firma Van Peet uit Meerkerk omstreeks 1948 en biedt plaats aan 14 tot 16 personen.
Janplezier
De Janplezier is een grote koets, een brik, met een afneembare kap. De koets wordt veel gebruikt voor feesttochtjes van buurtverenigingen of muziekcorpsen. De Janplezier is solide gebouwd, tamelijk hoog en heeft een lange wielbasis.
Onze donkerblauwe Janplezier met gele bies is in 2010 speciaal voor onze Stalhouderij gebouwd. Hij kan met of zonder dak worden gereden, maar ook met een westernhuif. De Janplezier kan met twee, drie of meer paarden worden bespannen.
De koets is uitgerust met een uitklapbare trap met drie lage treden en een paar stevige handgrepen, waardoor deze ook zeer goed toegankelijk is voor minder validen. Door het opklappen van de banken en uitrollen van een lange en brede oprijplank, kunnen mensen met een rolstoel en hun begeleiders op een veilige en comfortabele manier worden vervoerd.
Onze Janplezier biedt plaats aan 20 personen en is daardoor een ideale koets voor bedrijfsuitjes en een gezellige familiekoets bij trouwerijen en verjaardagsfeestjes.
Break Char-à-Bancs / Jachtbreak
Char-à-Bancs is Frans voor ‘Kar met banken’ en is afgeleid van de 18de-eeuwse Diligence, die veel overeenkomst toonde met de boerenwagen die werd gebruikt voor een plezierrit of bij een jachtpartij. Deze koets werd ook wel ‘Gezelschapswagen’ of ‘Cavelier Break’ genoemd.
Aan de zijkant bevinden zich hondenluikjes met jaloeziedeurtjes. De passagiers zaten op bankjes die met leren riemen aan de zijladders waren bevestigd. Onze Char-à-Bancs is echter wat moderner en heeft vaste banken.
De Char-à-Bancs kan door zowel de eigenaar als een dienstkoetsier worden gereden, maar werd ook veel à la Daumont (zonder koetsier, met twee postiljons op de paarden) gereden met 4 paarden. Onze Char-à-Bancs is gebouwd in 1950 door de rijtuigbouwer Jan van Peet uit Meerkerk en biedt plaats aan 8 à 9 personen en wordt met twee-, drie- of vierspan gereden.
Rode Body-Break
De hoge Body-Break werd gebruikt voor het africhten van nieuwe paarden en het in conditie houden van paarden. Doordat de koetsiersbok hoog geplaatst is konden jonge paarden die naar achter sloegen de koetsier niet raken. In dit rijtuig kon een groot aantal personen worden vervoerd en op de bovenrand van de achterkast kon eventueel een tweede dwarsbank worden geplaatst. Om deze redenen noemt men deze rijtuigen een Built-up-Break.
Onze rood zwarte Body-Break met zwart leren bekleding is in 1895 gebouwd door de firma Ingenhoes uit De Bilt en werd gebruikt door het Koninklijk Stal Departement voor het vervoer van het huishoudelijk personeel van Paleis Het Loo naar het station van Apeldoorn.
De koets biedt plaats aan 8 personen en kan tevens overkapt worden gereden.
Private Coach of Park Drag
Het model van dit rijtuig is afkomstig van de oude Engelse postkoetsen. Het is het belangrijkste rijtuig in een privékoetshuis van enige importantie en wordt gebruikt om met familie, kennissen of genodigden uit rijden te gaan naar de paardenraces of voor een picknick. De koets wordt door de eigenaar zelf gereden of door een genodigde. Op de smalle achterbank is plaats voor twee paardenknechten.
Deze coach is rond 1880 gebouwd door de firma Shanks uit Londen en is uitgerust met een picknickkoffer, paraplumand en nog veel meer accessoires. Hij biedt plaats aan 8 personen, weegt leeg al 1200 kilogram en wordt daardoor altijd met een vierspan gereden.
Rode Jacht Break à Sociable
Dit sportrijtuig met een compact en gedrongen ontwerp is speciaal bedoeld om in het jachtterrein over zand- en grindwegen de meute en jagers te paard te kunnen volgen. Dit forse rijtuig moet dan ook door vier paarden worden getrokken. De bok is hoog gebouwd voor een goed overzicht.
Tekenend voor dit type rijtuig is het sterke onderstel. De bovenkast staat op twee stellen platformvering (Postkoetsvering) en de voor- en achterwagen zijn met een flèche direct aan elkaar verbonden. Door de flèche kunnen de wielen niet doordraaien en om toch een redelijke draaicirkel te kunnen maken zijn de voor- en achterwielen kort op elkaar gezet.
De benaming Sociable wordt aan rijtuigen gegeven waarvan de twee passagiersbanken tegenover elkaar zijn geplaatst en waarbij de instapzijde met een deurtje is afgesloten zodat zand en stof zoveel mogelijk wordt geweerd. Rijtuigen zonder deurtjes behoren tot de categorie Vis-à-Vis.
Onze zeldzame rood zwarte Jacht Break is rond 1850 gebouwd door de firma Kellner & Fils uit Parijs en biedt plaats aan 7 à 8 personen.
Wagonette Break
Een Wagonette is in feite een Omnibus waarbij de ramen en het dak zijn weggelaten. Een dergelijk rijtuig is lichter en luchtiger dan de Omnibus en wordt bij voorkeur in de zomer gebruikt. Bij de fabrikanten kan een afneembare bovenbouw worden besteld. In de zomer hing deze aan katrollen aan het plafond in het koetshuis en in de winter werd de Wagonette een Omnibus.
Vaak kunnen op Wagonettes lichte tentconstructies worden geplaatst ter bescherming tegen de zon en tegen de regen. Wagonettes zijn te vinden in meerdere maten, met banken voor twee, vier, maar ook meer personen. Een Wagonette Break is een Wagonette waarvan de kast hoog is opgebouwd.
Onze groen zwarte Wagonette Break met gele biezen en zwart leren bekleding gebouwd door de firma Gloy uit Kopenhagen biedt plaats aan 6 personen, wordt zonder dak gereden. Het is een ideale koets voor een zomerse picknick of bosrit.
Lucas Bols Bestel & Reclamewagen
De likeurstokerij Lucas Bols en de stad Amsterdam horen al tijden bij elkaar. De toeristen wisten hun weg naar het proeflokaal aan de Rozengracht altijd wel te vinden. Nu een koets met paarden geen alledaags gezicht meer is in de straten is deze Bols koets een ludieke en opvallende reclame.
De koets is gebouwd door de firma Kimman uit Haarlem als Omnibus en rond 1954 omgebouwd tot onze Bols bezorgwagen. We gebruiken de koets voornamelijk op speciale evenementen, zoals bij Polo-wedstrijden of authentieke kastelentochten. Vaak wordt in de pauze dan een heerlijk glas Bols Korenwijn geschonken.
Bijenkorf Bezorgwagen
De grote chique warenhuizen, zoals Harrod’s in Londen of Hermes in Parijs, bezorgden de door belangrijke clientèle aangekochte artikelen graag aan huis. Dit was in vroegere tijden ook het geval bij het Magazijn De Bijenkorf te Amsterdam.
Bezorgingen vonden niet alleen plaats in de stad zelf, maar ook op de nabij gelegen buitenplaatsen. Deze equipage diende als een visitekaartje voor het bedrijf. De etiquette, de kleding van het personeel, de ingespannen paarden, het harnachement met het koperen Bijenkorflogo en de bezorgkoets; alles was tot in de puntjes verzorgd. De dames lieten de wagen maar al te graag voorrijden, dan kon iedereen zien bij welk duur warenhuis zij klant waren!
Deze Bijenkorf bezorgwagen is gebouwd door de firma Neeleman in Zevenhuizen en wordt gebruikt voor promotiedoeleinden, voornamelijk rond de feestdagen.
Boeren platte wagen
Onze boeren platte wagen met strobalen als banken is een ideaal vervoermiddel bij een kinderfeestje of het rijden van de boerenkapel op een evenement.
Onze koetsier en hulpkoetsier worden voor de gelegenheid in boerenkiel en klompen gestoken.
Arrenslee
Onze Stalhouderij beschikt over een tweetal arrensleeën. Beiden kunnen met wieltjes of, uiteraard, als slee worden gereden.
Ze zijn een gegarandeerd succes op de kerstmarkt en de nieuwjaarsborrel. De paarden worden gereden met bellentuig en in de slee liggen warme wollen plaids.
De kleine groene slee met rode bekleding biedt plaats aan twee volwassenen en twee kinderen. De grotere houtkleurige koetsiersslee biedt plaats aan vier volwassenen.
Diligence / Postwagen
De Postwagen is ontstaan in de 18de eeuw. De koets leek toen nog op een zware boerenwagen en werd gebruikt om van de ene vaste post (pleisterplaats of uitspanning) naar de andere te rijden. De families Van Gend en Loos hielden zich bezig met het vervoer van goederen en personen met deze wagens.
Tijdens de bezetting door Napoleon werden stenen straten aangelegd op de doorgaande routes tussen de belangrijkste steden. In 1809 gingen de beide families daarom samen verder en brachten een nieuwe wagen met een dubbele cabine op de markt voor het reizigersvervoer, de Diligence.
Met de komst van de stroomtrein eind 19de eeuw stopt Van Gend & Loos echter met deze activiteit.
Onze Diligence is gebouwd door de firma Neeleman uit Zevenhuizen en wordt nog regelmatig gebruikt tijdens evenementen en promotieactiviteiten. Door zijn grootte en gewicht wordt deze koets altijd met een vierspan gereden.
Unieke grijze rouwkoets
Aanvankelijk werd een overledene met een draagbaar naar de begraafplaats gebracht. Met de uitbreiding van de steden werden de afstanden echter te groot en werd het vervoer verzorgd met speciaal gebouwde rouwrijtuigen. Al naar gelang het bedrag dat iemand kon of wilde besteden aan de begrafenis, bepaalde of de overledene met een eenvoudige of een luxueuze koets met veel houtsnijwerk en draperieën werd weggebracht. Men sprak van ‘diverse klassen van begraven’.
Door de enorme toename van rouwvervoer met een koets, en de vraag naar minder sober uitvaartvervoer, hebben wij besloten deze rouwkoets een unieke uitstraling te geven. Deze, van oorsprong zwarte rouwkoets, is in 2011 in ons bezit gekomen. De koets is nu in een prachtige kleur grijs gerestaureerd, de franjes zijn naar wens, zwart, roze of paars. De paarden kunnen worden voorzien van zwarte, roze, witte of paarse pluimen en ook de leidsels kunnen in kleur worden aangepast. De grijze rouwkoets is uniek in Nederland!
Witte rouwkoets
Aanvankelijk werd een overledene met een draagbaar naar de begraafplaats gebracht. Met de uitbreiding van de steden werden de afstanden echter te groot en werd het vervoer verzorgd met speciaal gebouwde rouwrijtuigen. Al naar gelang het bedrag dat iemand wilde of kon besteden aan de begrafenis bepaalde of de overledene met een eenvoudige of een luxueuze koets met veel houtsnijwerk en draperieën werd weggebracht. Men sprak van ‘diverse klassen van begraven’.
Door de enorme toename van rouwvervoer in het wit, hebben wij in 2010 besloten een van onze zwarte rouwkoetsen een nieuwe uitstraling te geven. De koets en de gordijnen zijn roomwit. Ook de paarden kunnen worden voorzien van witte pluimen en onder roomwitte kleden worden gedekt.
Deze zogenaamde achterlader is gebouwd door de firma Huiskamp uit Winterswijk en is in 2011 gerestaureerd door de firma Neeleman uit Zevenhuizen. De kist kan door middel van een binnenwerk geheel uit het zicht worden vervoerd. Zonder dit binnenwerk heeft de koets een meer open karakter, door de gordijnen en draperieën is de kist deels zichtbaar.
Uitvaartkoets Open / Bloemenkoets
Aanvankelijk werd een overledene met een draagbaar naar de begraafplaats gebracht. Met de uitbreiding van de steden werden de afstanden echter te groot en werd het vervoer verzorgd met speciaal gebouwde rouwrijtuigen. Al naar gelang het bedrag dat iemand wilde of kon besteden aan de begrafenis bepaalde of de overledene met een eenvoudige of een luxueuze koets met veel houtsnijwerk en draperieën werd weggebracht. Men sprak van ‘diverse klassen van begraven’.
Zonder gordijnen en draperieën is dit rijtuig een open en meer luchtige rouwkoets. De kist is goed zichtbaar en de bloemen kunnen op en om de kist heen worden gelegd. Bij de open rouwkoets wordt er vaak voor gekozen de paarden niet met kleden onder te dekken.
Dit rijtuig kan eveneens gebruikt worden als bloemenwagen. De bloemenwagen reed oorspronkelijk, al naar gelang de wens van de familie, voor of achter de rouwkoets. Bloemenkransen en bloemstukken kunnen worden opgehangen en neergelegd.
Deze rouwkoets is gebouwd door de firma Huiskamp uit Winterswijk, de bekendste rouwkoetsbouwer uit Nederland.
Grijze Oogstwagen als Rouwkoets
De keuze voor rouwvervoer is een heel persoonlijke keuze en kan verwijzen naar het leven van de overledene.Zo liet een boer zich naar zijn laatste rustplaats brengen met zijn paard en hooiwagen. Om de kist goed te laten liggen, lagen aan beide zijden van de kist strobossen. De nabestaanden liepen achter de wagen aan naar de begraafplaats. Soms was er een extra wagen voor de nabestaanden die slecht ter been waren. Onze boeren oogstwagen wordt bespannen met twee paarden met de koetsier op de bok. De koetsier gaat veelal gekleed in traditionele boerenrouwkleding.
Uitvaartkoets Oogstwagen Uitvoering met Lage Schotten
Indien de kist meer in het zicht moet komen op de Oogstwagen hebben wij speciale lage schotten om dit te realiseren.
Wanneer de overledene de wens voor een sobere of ingetogen uitvaart wenste, is de boeren oogstwagen een zeer passende rouwkoets.
Rouwkoets
Aanvankelijk werd een overledene met een draagbaar naar de begraafplaats gebracht. Met de uitbreiding van de steden werden de afstanden echter te groot en werd het vervoer verzorgd met speciaal gebouwde rouwrijtuigen. Al naar gelang het bedrag dat iemand wilde of kon besteden aan de begrafenis bepaalde of de overledene met een eenvoudige of een luxueuze koets met veel houtsnijwerk en draperieën werd weggebracht. Men sprak van ‘diverse klassen van begraven’.
Deze rouwkoets is een zogenaamde ‘zijlader’ omdat de kist vanaf de zijkant op een draaiplateau wordt geschoven en vervolgens in de lengterichting wordt gedraaid. Dit waren oorspronkelijk veelal de rouwkoetsen in de hogere klasse. De hogere klasse had een brede oprijlaan bij het huis, waardoor de kist aan de zijkant kon worden geladen. Bij dit exclusieve rijtuig is de kist deels zichtbaar en worden de paarden vaak ondergedekt met zwarte kleden en voorzien van zwarte pluimen.
Deze rouwkoets is gebouwd door de firma Huiskamp uit Winterswijk, de bekendste rouwkoetsbouwer uit Nederland.
Platte wagen
Wanneer de overledene de wens voor een sobere of ingetogen uitvaart wenste, is de platte-wagen een zeer passende rouwkoets.Deze platte-wagen wordt tevens vaak ingezet als bloemenkoets.De wagen wordt altijd met twee paarden bespannen.