Aanspanningen en tuigage
In de meeste gevallen wordt gereden met een tweespan paarden naast elkaar. Enkele van onze rijtuigen zijn ook aan te spannen met een driespan paarden naast elkaar en ook een vierspan paarden behoort tot de mogelijkheden. Vaak wordt hiervoor gekozen op het moment dat bij een trouwerij gebruik wordt gemaakt van volgrijtuigen voor familie en daggasten, zodat een duidelijk onderscheid ontstaat tussen bruidspaar en gasten.
Als een van de weinige stalhouderijen bieden wij ook een zes- en achtspan paarden aan voor uw trouwerij of evenement. Dit vereist uiteraard vakmanschap van de koetsier en hulpkoetsiers en zeer hoog opgeleide paarden. In het uitvaartwerk houden wij ons echter aan een zeer oude etiquette en gaan niet verder dan een vierspan paarden voor de rouwkoets. Een zes- of achtpan bij een uitvaart is alleen voorbehouden aan het koninklijk huis.
In samenspraak met de firma Van Rijs uit Zevenhuizen, welke tevens onze koetsierskleding levert, kunnen wij nu ook een postiljon op het linker voorpaard in het vier, zes of achtspan leveren, welke de twee voorpaarden bestuurt. Hierdoor ontstaat een zeer unieke aanspanning die nog maar weinig uitgevoerd wordt.
Dit type aanspanning stamt uit de negentiende eeuw, toen postiljons werden ingezet bij jachtritten en bij ritten met adellijke mensen. Kleding, tuig en accessoires hebben wij zo secuur mogelijk nagebootst. Onze postiljons zijn opgeleid door mensen die deze aanspanning hebben bestudeerd en bekend staan als echte kenners. Tevens is het mogelijk om in plaats van een, twee of meerdere postiljons te laten rijden op de linkerpaarden. Wanneer meerdere postiljons de taken van de koetsier overnemen, spreekt men van “à la Daumont”. Deze aanspanning zien we bijvoorbeeld op Prinsjesdag, bij het gebruik van de Gouden Koets. Een zeer exclusieve aanspanning dus!
Om al onze aanspanningen te kunnen realiseren beschikken wij over een zeer groot assortiment tuigage, zoals een speciaal zilveren statietuig welke wij voor de trouwkoetsen gebruiken, een coachtuig in de kleuren van onze private coach, diverse gareeltuigen voor de luxere aanspanningen, meerdere borsttuigen voor onze dienstrijtuigen en uiteraard een boerentuig voor de platte wagen.